Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

Brak komentarzy

Jak nie przytyć w święta i lekko strawić świąteczne potrawy?

Jak nie przytyć w święta i lekko strawić świąteczne potrawy?

| On 24, Gru 2016

Im bliżej Świąt Bożego Narodzenia, tym częściej pojawiają się rozmowy dotyczące uroczystego menu, a wraz z nimi obawy – ile przytyjemy w tym roku. Niestety nadprogramowe kilogramy są dość prawdopodobne. Podczas świąt jedzenie towarzyszy nam praktycznie bez przerwy. Jak więc jeść, aby poświąteczna waga nas nie zaskoczyła? Jak nie przytyć w święta? Oto kilka sposobów!

Odchudź menu

Święta bez ryby w panierce? Niemożliwe! Kolacje bez dodatku sałatki jarzynowej doprawionej majonezem? Wykluczone! A ciast chyba sobie nie odmówisz, prawda? Niestety w ten sposób na własne życzenia wkładamy na talerz prawdziwe bomby kaloryczne. Tego typu dania znajdują stałe miejsce w bożonarodzeniowym menu w wielu domach i są żelaznym punktem, którego trudno uniknąć. Można jednak sprawić, aby tradycyjne potrawy były bardziej fit. Po pierwsze, zastąpmy majonez (1 łyżka to aż 166 kcal!) zdecydowanie lżejszym i zdrowszym jogurtem naturalnym bądź typu greckiego. Z kolei ryby lepiej upiec w folii w piekarniku, zaś jeżeli nie chcesz rezygnować ze smażenia przygotuj panierkę z płatków owsianych. A co z deserami? Słodkości najlepiej upiec samodzielnie. Wówczas mamy większa kontrolę nad składnikami niż kupując gotowe wypieki. Do ciast możemy również przemycić sporo warzyw – dynię, marchewkę czy kabaczek!

Używaj przypraw

Czy wiesz, że używanie przypraw nie tylko dodaje smaku potrawom, ale również jest doskonałym sposobem na ograniczenie ilości spożycia soli i cukru? Dodatkowo zioła przyspieszają przemianę materii, zapobiegają wzdęciom i zaparciom. Posypane danie koperkiem załagodzi zaburzenia pracy jelit, pobudzi wydzielanie soków żołądkowych i zneutralizuje nieprzyjemne skutki spożywania ciężkostrawnych potraw. Warto również sięgnąć po pozytywnie oddziałujący na trawienie cząber, jałowiec, estragon, kminek, lubczyk, majeranek i rozmaryn. A przyprawiać można nie tylko dania główne, ale i desery oraz napoje (np. cynamonem bądź anyżem).

Nie siadaj do stołu na głodniaka

Ta sytuacja może wydawać się znajoma. Rano kawa, w międzyczasie batonik, a gdy wracasz do domu praktycznie rzucasz się na zawartość lodówki. W efekcie na talerzu ląduje zdecydowanie więcej jedzenia niż powinno. Nie pozwól, aby podobna sytuacja miała miejsce w trakcie Wigilii. Według tradycji to dzień postny – zaplanuj jedynie kilka lekkostrawnych dań. Dzięki temu, gdy pojawi się pierwsza gwiazdka poczujesz lekki głód, a nie wilczy apetyt.

some dishes for traditional polish christmas eve supper

Kolejność ma znaczenie

A co zrobić, kiedy już siedzimy przy stole, wszystko doskonale pachnie, a my sami nie wiemy, co wybrać? Wbrew pozorom to istotna decyzja. Zacznij od lżejszych i mniej kalorycznych potraw ze świątecznego menu – barszczu, ryby w occie bądź dania gotowanego lub duszonego. W ten sposób zaspokoisz głód i zjesz mniej ciężkostrawnych składników. Aby zmniejszyć ryzyko przejedzenia się warto wybrać odpowiedni mały talerz. Im większy, tym więcej na niego nakładamy i więcej konsumujemy.

Ciesz się smakiem

Czy wiesz, że sygnał o zaspokojeniu głodu dociera z żołądka do mózgu po około 15 – 20 minutach? Jeżeli pochłaniasz dania w błyskawicznym tempie, przez ten kwadrans w Twoim brzuchu może się znaleźć wiele nadprogramowych porcji. Aby ten proces wydłużyć dokładnie wszystko przeżuwaj. Wolniejsze jedzenie sprawia, że sycą nas mniejsze porcje, ale i zmniejsza się ryzyko połknięcia ości. Jednocześnie dokładniejsze przeżuwanie ułatwia dalsze trawienie.

Unikaj podjadania

Kolacja wigilijna powoli dobiega końca, ale Ty nadal łakomie zerkasz na pierogi i już myślisz o serniku schowanym w lodówce? STOP! Podjadanie to prosta droga do przybrania na wadze, a do tego przekąski potrafią całkowicie rozregulować metabolizm. Pamiętaj o tym również podczas gotowania. Próbując wszystkich potraw, nawet w niewielkiej ilości, możemy dostarczyć sobie sporo kalorii w ogóle nie zdając sobie z tego sprawy. Tymczasem nawet najmniejsza łyżka zalicza się do dziennego bilansu kalorycznego.

Rozruszaj ciało

Intensywne treningi przełóżmy na okres poświąteczny. Natomiast spacer na świeżym powietrzu to świetny pomysł niezależnie od okoliczności. Każdemu dobrze zrobi złapanie oddechu, a przy tym pozwoli spalić nieco kalorii, pobudzi pracę układu trawiennego, poprawi krążenie i zmusi, aby chociaż na chwilę odejść od stołu. Gdy nie mamy tylu rarytasów w zasięgu wzroku łatwiej się powstrzymać. Same plusy!

Jak nie przytyć w święta? Okazuje się, że sposobów jest bardzo dużo! Oczywiście nie odmawiajcie sobie każdej przyjemności – w końcu Boże Narodzenie jest tylko raz w roku!

Napisz komentarz

Projekt i realizacja: pisanczuk.com